Według Jeffa Pu, analityka zajmującego się łańcuchem dostaw Apple dla firmy inwestycyjnej Haitong International Securities, Apple planuje rozpocząć wdrażanie technologii generatywnej sztucznej inteligencji na iPhonie i iPadzie najwcześniej pod koniec 2024 roku.
W środowej notatce badawczej Pu stwierdził, że jego kontrole łańcucha dostaw sugerują, że Apple prawdopodobnie zbuduje kilkaset serwerów AI w 2023 roku, a w przyszłym roku jeszcze więcej. Uważa on, że Apple zaoferuje połączenie sztucznej inteligencji opartej na chmurze i tak zwanej „edge AI”, która wymaga większego przetwarzania danych na urządzeniu. Dodał, że przy wdrażaniu przez Apple generatywnej sztucznej inteligencji wymagana będzie cierpliwość, ponieważ firma rozważa, w jaki sposób wykorzystywać i przetwarzać dane osobowe w sposób zgodny ze swoim zaangażowaniem w ochronę prywatności użytkowników.
Jeśli te przewidywania okażą się prawdziwe, termin do końca 2024 roku będzie oznaczał, że Apple będzie mógł rozpocząć wdrażanie generatywnych funkcji sztucznej inteligencji, począwszy od iOS 18 i iPadOS 18, ale okaże się, w jaki sposób wykorzysta tę technologię. W zeszłym miesiącu w czasopiśmie The Information doniesiono, że Apple planuje włączyć do Siri duże modele językowe, aby umożliwić użytkownikom automatyzację złożonych zadań, co wymagałoby głębszej integracji z aplikacją Skróty. W raporcie podano, że funkcja ta ma zostać udostępniona w przyszłorocznej aktualizacji oprogramowania iPhone’a, więc może być częścią iOS 18.
W sierpniu analityk łańcucha dostaw Ming-Chi Kuo stwierdził, że prace nad generatywną sztuczną inteligencją „pozostają znacznie w tyle za konkurencją”, więc nie jest jasne, czy termin końca 2024 roku jest realistyczny. Możliwe, że technologia będzie gotowa dopiero w 2025 roku i później.
Popularność generatywnej sztucznej inteligencji wzrosła w zeszłym roku, kiedy OpenAI wypuściło ChatGPT, chatbota, który może odpowiadać na pytania i inne podpowiedzi. Google i Microsoft wypuściły podobne chatboty na początku tego roku a coraz więcej firm pojawia się w tej przestrzeni. Chatboty są szkolone w oparciu o duże modele językowe, co pozwala im reagować jak człowiek.
Już w marcu New York Times informował, że Apple pracuje nad sztuczną inteligencją podobną do ChatGPT o nazwie „Apple GPT”, ale stwierdził, że firma musi jeszcze „opracować jasną strategię” udostępniania społeczeństwu generatywnych narzędzi sztucznej inteligencji.