piątek, 12 kwietnia

Komisja Europejska nałożyła na Apple karę w wysokości 1,8 miliarda euro za działania antykonkurencyjne wobec konkurencyjnych usług strumieniowego przesyłania muzyki. W odpowiedzi opublikowanej na swojej stronie internetowej Apple ostro zaatakował decyzję Komisji, a także zachowanie Spotify.

Nałożenie kary stanowi zakończenie długotrwałego dochodzenia prowadzonego przez UE, zapoczątkowanego skargą Spotify, w sprawie sposobu, w jaki Apple traktuje zewnętrzne usługi strumieniowego przesyłania muzyki w App Store. Komisja twierdzi obecnie, że Apple nadużył swojej dominującej pozycji na rynku, zabraniając aplikacjom do strumieniowego przesyłania muzyki informowania użytkowników o niższych cenach subskrypcji poza aplikacją.

Komisja Europejska nałożyła na Apple karę w wysokości ponad 1,8 miliarda euro za nadużywanie swojej dominującej pozycji na rynku dystrybucji aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki wśród użytkowników iPhone’a i iPada („użytkownicy iOS”) za pośrednictwem App Store. W szczególności Komisja stwierdziła, że Apple nałożył ograniczenia na twórców aplikacji, uniemożliwiając im informowanie użytkowników systemu iOS o alternatywnych i tańszych usługach subskrypcji muzyki dostępnych poza aplikacją („przepisy przeciwdziałające sterowaniu”). Jest to nielegalne w świetle unijnych przepisów antymonopolowych.

W obszernej odpowiedzi Apple zauważył, że chociaż Spotify ma dominujący, 56-procentowy udział w europejskim rynku strumieniowego przesyłania muzyki, a „duża część ich sukcesu wynika z ‌App Store‌”, firma nie płaci Apple nic, ponieważ odmawia sprzedawać subskrypcje w swojej aplikacji. Apple wymienił dużą liczbę usług, które udostępnia dla Spotify bezpłatnie, takich jak dystrybucja, interfejsy API, frameworki, TestFlight, przegląd aplikacji i osobista pomoc inżynieryjna. „Ale darmowe to za mało dla Spotify” – twierdzi Apple. „Chcą także napisać na nowo zasady obowiązujące w „App Store” — w sposób, który przyniesie im jeszcze większe korzyści”.

Spotify chce naginać zasady na swoją korzyść poprzez umieszczenie cen subskrypcji w aplikacji bez korzystania z działającego w App Store systemu zakupów w aplikacji. Firma chce używać narzędzi i technologii Apple, prowadzić dystrybucję w App Store i czerpać korzyści z zaufania, jakim darzą nas użytkownicy – nie płacąc Apple ani centa.

Apple poinformował, że Spotify w 2015 roku rozpoczynając prace nad dochodzeniem z Komisją Europejską, twierdził, że „cyfrowy rynek muzyki utknął w martwym punkcie i że Apple powstrzymuje konkurencję”. „Niestety dla nich Spotify nadal się rozwijał” – dodał Apple.

Apple zauważył, że w trzech różnych powiązanych sprawach wniesionych przeciwko niemu przez Komisję Europejską w ciągu ostatnich ośmiu lat konsekwentnie nie znaleziono dowodów na szkodę konsumenta ani dowodów na zachowanie antykonkurencyjne.

Natomiast fakty są następujące: konsumenci w Europie jeszcze nigdy nie mieli tak dużej swobody wyboru. Paradoksalnie dzisiejsza decyzja – podjęta z myślą o konkurencyjności – ugruntowuje dominującą pozycję europejskiej firmy, która pozostaje samotnym liderem rynku muzyki cyfrowej

Apple oświadczył również, że w ciągu kilku dni ma dostosować się do unijnej ustawy o rynkach cyfrowych (DMA), nawiązując do wydania systemu iOS 17.4, który zawiera szereg istotnych zmian dla użytkowników w Europie, aby spełnić wymagania przepisów. Uważa, że grzywna stanowi „próbę Komisji mającą na celu wyegzekwowanie DMA, zanim DMA stanie się prawem”, ponieważ „nie jest ona oparta na istniejącym prawie konkurencji”. Apple planuje odwołać się od tej decyzji.

Udostępnij:
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Chciałbyś się podzielić swoim przemyśleniem? Zostaw komentarzx