iPhones.ru informuje, że użytkownicy urządzeń Apple znajdujących się w Rosji nie mogą już dokonywać zakupów w iTunes i App Store, co uniemożliwia im płacenie za aplikacje, multimedia lub usługi Apple.
Według rosyjskiej strony internetowej użytkownicy nie mogą teraz dodawać środków do swoich kont App Store lub iTunes Store za pomocą regionalnych kart bankowych wydawanych przez rosyjskie banki, w tym Alfa-Bank, Sber i Tinkoff.
W normalnych okolicznościach użytkownicy Apple nadal mogliby kupować karty upominkowe Apple, aby doładowywać swoje konto Apple ID. Jednak iPhones.ru informuje, że użytkownicy mają problemy również z tym trybem finansowania.
Nie jest jasne, czy problem jest wynikiem działań Apple, rosyjskich banków, czy rosyjskiego rządu. Jeśli jednak zostanie to potwierdzone, użytkownicy w Rosji najwyraźniej nie mają teraz możliwości robienia zakupów w App Store lub iTunes Store.
Sytuacja ta może być następstwem decyzji sklepu Google Play o wyłączeniu naliczania opłat w Rosji oraz decyzji Apple na początku zeszłego tygodnia o wstrzymaniu całej sprzedaży ze swojego sklepu internetowego w Rosji, a także zablokowaniu reklam Apple Search Ads w rosyjskim App Store.
Apple Pay również zostało podobno ograniczone, a główne banki w Rosji nie są w stanie korzystać z tej usługi, co skutkuje długimi kolejkami w systemach kolei podmiejskich, które używają Apple Pay do pobierania opłat. Posunięcia Apple pojawiły się niezależnie od sankcji nałożonych przez całe Stany Zjednoczone na ten kraj w lutym po inwazji Rosji na Ukrainę.