Na podstawie danych dostarczonych przez StatCounter, przeglądarka Microsoft Edge wyprzedziła Safari firmy Apple, stając się drugą najpopularniejszą przeglądarką komputerową na świecie.
Według danych, Microsoft Edge jest obecnie używany na 10,07% komputerów stacjonarnych na całym świecie, o 0,46% przed Safari, które posiada udział 9,61%. Google Chrome pozostaje na pierwszym miejscu z dominującym udziałem 66,64%, a Firefox Mozilli zajmuje czwarte miejsce z 7,86%.
Jako domyślna przeglądarka Windows 11, popularność Edge’a wzrosła w ostatnich miesiącach, a pierwsze konkretne oznaki, że wyprzedzi Safari, zajmując drugie miejsce, pojawiły się w lutym, kiedy był używany na 9,54 procentach komputerów stacjonarnych na całym świecie. W styczniu 2021 r. Safari miało 10,38 procent udziału w rynku, co wskazuje na stopniowy spadek popularności w ciągu ostatnich 14 miesięcy.
Tymczasem Chrome, który znalazł się na pierwszym miejscu, odnotował dalszy stopniowy wzrost liczby użytkowników w tym czasie, ale co może być zaskakujące, Firefox wciąż traci użytkowników od początku roku, pomimo regularnych aktualizacji i ulepszeń. Sugeruje to, że trzecie miejsce Safari nie jest bezpośrednio zagrożone, ponieważ przeglądarka straciła zaledwie 0,23% udziału w rynku od lutego, ale sytuacja zawsze może się szybko zmienić, jeśli Apple zdecyduje się wprowadzić gruntowne zmiany w sposobie działania Safari w systemie macOS 13 jeszcze w tym roku.
Patrząc na platformy mobilne sytuacja wyglada już całkiem inaczej. W analizie StatCounter Edge nie znalazł się nawet w pierwszej szóstce przeglądarek mobilnych, ale na pierwszym miejscu znajduje się Chrome z 62,87% udziału w użytkowaniu, a Safari na iPhone’ach i iPadach zajmuje wygodne 25,35% na drugim miejscu, 20,65% przed trzecim miejscem na którym znalazł się Samsung Internet z 4,9%.
Patrząc na ogólne statystyki dotyczące komputerów stacjonarnych i mobilnych, Chrome prowadzi z 64,36 procentami, Safari znajduje się na drugim miejscu z 19,13 procentami, a Edge zajmuje trzecie miejsce z 4,07 procentami całkowitego udziału w rynku. Za pierwszą trójką znajdują się Firefox, Samsung Internet i Opera z odpowiednio udziałem 3,41%, 2,84% i 2,07% w tej kolejności.
Safari na komputery stacjonarne spotkało się w ostatnich latach ze skargami użytkowników z powodu błędów i kompatybilności ze stronami internetowymi, co spowodowało, że zespół Apple Safari poprosił o opinie na temat tego, jak można je ulepszyć. Na WWDC w zeszłym roku Apple wprowadził radykalną zmianę wyglądu swojej przeglądarki, ale zmiany spotkały się z krytyką przez co Apple ostatecznie wycofał wiele z nich przed opublikowaniem ostatecznej wersji we wrześniu.
Tylko Opera! Reszta to powolne kobyły, które pozyskują dane dla Microsoftu oraz Google. FireFox jeszcze ujdzie. Brave to scam kryptowalutowy.