Komisja Europejska uznała w poniedziałek iPadOS, system operacyjny Apple na iPady, za istotnego „strażnika dostępu” w ramach nowych regulacji technologicznych UE. Przepisy te wprowadzają surowe wymagania mające na celu promowanie uczciwej konkurencji i rozszerzanie możliwości wyboru dla konsumentów.
We wrześniu ubiegłego roku Komisja wyznaczyła jako strażnika dostępu system iOS na iPhone’y, przeglądarkę internetową Safari i App Store. Tego samego dnia Komisja wszczęła dochodzenie w celu oceny, czy iPadOS stanowi ważną bramę dla użytkowników biznesowych docierających do klientów końcowych, aby ustalić, czy powinien zostać uznany za „strażnika dostępu”.
Dochodzenie zostało właśnie zakończone. Według komunikatu prasowego KE opublikowanego w poniedziałek, dochodzenie wykazało, że Apple „prezentuje cechy strażnika dostępu w odniesieniu do iPadOS” z następujących powodów:
- Liczba użytkowników biznesowych Apple przekroczyła próg ilościowy jedenastokrotnie, a liczba użytkowników końcowych zbliża się do progu i przewiduje się, że wzrośnie w najbliższej przyszłości.
- Użytkownicy końcowi są zamknięci w ekosystemie iPadOS. Apple wykorzystuje swój duży ekosystem, aby zniechęcać użytkowników końcowych do przechodzenia na inne systemy operacyjne dla tabletów.
- Użytkownicy biznesowi są zamknięci w iPadOS ze względu na dużą i atrakcyjną komercyjnie bazę użytkowników oraz jego znaczenie dla niektórych przypadków użycia, takich jak aplikacje do gier.
Komisja przyznała teraz Apple sześciomiesięczny termin na pełną zgodność z obowiązkami określonymi w ustawie o rynkach cyfrowych (DMA). Oznacza to, że w nadchodzącej aktualizacji powinniśmy spodziewać się wymuszonych zmian podobnych do tych z systemu iOS, takich jak alternatywne sklepy z aplikacjami, dystrybucja aplikacji w sieci i alternatywne przeglądarki.
„Ustawa o rynkach cyfrowych jest dynamicznym narzędziem, które pozwala nam mierzyć się z realiami rynków cyfrowych” – powiedziała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca wykonawcza ds. konkurencji. „Dzisiaj objęliśmy iPadOS zakresem obowiązków DMA. Nasze dochodzenie rynkowe wykazało, że pomimo niespełnienia progów, iPadOS stanowi ważną bramę, na której polega wiele firm, aby dotrzeć do swoich klientów. Decyzja ta zapewni, że uczciwość i możliwość konkurowania zostaną utrzymane również na tej platformie, oprócz 22 innych usług wyznaczonych przez nas we wrześniu ubiegłego roku. Apple ma sześć miesięcy na dostosowanie iPadOS do DMA”.
Aby zostać sklasyfikowanym jako „strażnik dostępu” w ramach DMA, firma musi spełniać określone kryteria, w tym osiągnąć sprzedaż w UE na poziomie co najmniej 7,5 miliarda euro lub mieć kapitalizację rynkową na poziomie 75 miliardów euro lub więcej. Oznaczenie wymaga również, aby platformy lub usługi miały ponad 45 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie i ponad 10 000 aktywnych użytkowników biznesowych rocznie w UE.
Komisja oznaczyła już jako „strażników dostępu” firmy Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft i będą one musiały w pełni wypełnić wszystkie zobowiązania DMA do 7 marca. Firmy, które nie zastosują się do nowych przepisów, ryzykują wszczęciem dochodzeń przez UE, znacznymi grzywnami i nałożeniem „środków zaradczych w zakresie zachowania lub struktury”. Grzywny mogą sięgnąć 10% globalnych przychodów firmy, a za powtórne naruszenia kara może wynieść 20%.