Według nowego raportu The Wall Street Journal, Netflix planuje ostatecznie rozprawić się z udostępnianiem haseł od początku 2023 roku. Choć pogłoski o tym krążą już od dłuższego czasu to Netflix bada metody rozprawienia się z tym problemem, a zmiany mają oficjalnie wejść w życie w przyszłym roku.
Netflix od dawna wie, że udostępnianie haseł jest problemem wpływającym na jego zyski, ale wzrost liczby subskrypcji w 2020 roku pozwolił firmie przymknąć oko na ten problem. W związku ze spadkiem przychodów w tym roku i pierwszą utratą abonentów Netflixa od 10 lat, dyrektor generalny Netflixa, Reed Hastings, zdecydował, że nadszedł czas, aby zająć się problemem, który był odkładany zbyt długo.
Od 2023 roku Netflix planuje poprosić osoby, które dzielą konta z innymi osobami spoza gospodarstwa domowego, o zapłacenie za to. Netflix testuje dodatkowe płatności za udostępnianie kont w niektórych krajach Ameryki Łacińskiej, pobierając dodatkowe około 3 dolary. W tych krajach główny właściciel konta musi podać kod weryfikacyjny każdej osobie spoza gospodarstwa domowego, która chce uzyskać dostęp do konta, a Netflix wielokrotnie prosi o kod, dopóki nie zostanie uiszczona miesięczna opłata za dodanie abonentów niebędących w gospodarstwie domowym.
Podobną taktykę firma może zastosować w innych krajach, gdzie Netflix może pobierać opłaty nieco poniżej kosztu swojego najtańszego planu abonenckiego dla subskrybentów. Netflix chce, aby ci, którzy dzielą czyjeś konto zapisali się na własną subskrypcję.
Netflix będzie egzekwować zasady udostępniania haseł za pomocą adresów IP, identyfikatorów urządzeń i aktywności na koncie. Aby nie zrażać klientów, Netflix może powoli wycofywać współdzielenie kont, zamiast stawiać temu wszystkiemu kres od razu. Jedną z metod, którą podobno rozważał Netflix, było dodanie treści pay-per-view, które mogą sprawić, że użytkownicy nie będą chcieli udostępniać swoich haseł osobom, które mogą wypożyczać treści, ale ostatecznie Netflix zdecydował się tego nie robić.
Warunki korzystania z usługi Netflixa nigdy nie zezwalały na udostępnianie w kilku gospodarstwach domowych. Szacuje się, że 222 miliony płacących gospodarstw domowych udostępnia hasła dodatkowym 100 milionom gospodarstw domowych, na których Netflix chce zarabiać.
Ceny planów Netflix obejmują oglądanie na kilku obsługiwanych urządzeniach, a także wpływają na jakość przesyłania strumieniowego, ale Netflix nie chce, aby wielu widzów oglądało filmy spoza tego samego gospodarstwa domowego. Na przykład plan premium Netflix umożliwia przesyłanie strumieniowe Ultra HD 4K i możliwość jednoczesnego oglądania na czterech obsługiwanych urządzeniach, takich jak iPhone, iPad i Mac o ile te urządzenia należą do osób w tym samym gospodarstwie domowym.
Oprócz zwiększenia przychodów poprzez wyeliminowanie udostępniania kont, Netflix wprowadził również bardziej przystępny cenowo plan z reklamami, którego cena w Stanach Zjednoczonych wynosi 6,99 dolarów miesięcznie. W Polsce nie jest on jeszcze dostępny.