Facebook w dzisiejszym wpisie na blogu stwierdził, że nadchodząca zmiana Apple dotycząca ochrony prywatności w iOS 14 będzie miała „szkodliwy wpływ na wiele małych firm, które walczą o utrzymanie się na powierzchni, oraz na wolny internet, na którym wszyscy polegamy bardziej niż kiedykolwiek.”
„Nie zgadzamy się z podejściem i rozwiązaniem Apple, ale nie mamy innego wyboru, jak tylko podsunąć podpowiedź Apple” – powiedział Facebook. „Jeśli tego nie zrobimy, zablokują Facebooka w App Store, co tylko jeszcze bardziej zaszkodzi ludziom i firmom, które polegają na naszych usługach. Nie możemy podejmować tego ryzyka w imieniu milionów firm, które korzystają z naszej platformy do rozwoju.”
Przypomnijmy sobie sytuację: od początku przyszłego roku Apple będzie wymagać od każdej aplikacji okna ze zgodą na zbieranie od użytkowników ich losowego identyfikatora reklamowego, którego reklamodawcy używają do dostarczania spersonalizowanych reklam i śledzenia skuteczności ich kampanii. Nastąpi to w postaci monitu, który pojawia się, gdy użytkownicy otwierają aplikacje na iOS 14.
Na swojej liście skarg Facebook stwierdził, że zmiana w zakresie zapobiegania śledzeniu przez Apple związana jest z „zyskiem, a nie prywatnością”, twierdząc, że małe firmy będą zmuszone do korzystania z subskrypcji i innych płatności w aplikacji w celu uzyskania przychodów, co z kolei przyniesie korzyści Apple. Facebook oskarża również Apple o ustanowienie podwójnego standardu, twierdząc, że własna spersonalizowana platforma reklamowa producenta iPhone’a nie podlega nadchodzącej polityce iOS 14.
Facebook oskarża Apple o dokonywanie „daleko idących zmian bez wkładu ze strony branży i firm, na które mają największy wpływ” w celu wprowadzenia firm i programistów „do modelu biznesowego, który przynosi korzyści firmie”. „Prawda jest taka, że te posunięcia są częścią strategii Apple mającej na celu rozszerzenie działalności w zakresie opłat i usług” – powiedział Facebook.
„Uważamy, że Apple zachowuje się antykonkurencyjnie, wykorzystując swoją kontrolę nad App Store do generowania korzyści kosztem twórców aplikacji i małych firm” – powiedział Facebook. „Wciąż szukamy sposobów rozwiązania tego problemu”.
Jednym ze sposobów działania jest teraz poparcie pozwu antymonopolowego przeciwko firmie Apple złożonego przez producenta Fortnite, Epic Games. Facebook poinformował, że przekaże sądowi nadzorującemu sprawę informacje o tym, w jaki sposób zasady Apple wpłynęły negatywnie na Facebooka oraz osoby i firmy, które polegają na jego platformie.
W międzyczasie Facebook nakreślił kroki, które małe firmy i inni reklamodawcy mogą podjąć, aby przygotować się na zmianę w zakresie ochrony przed śledzeniem firmy Apple.
Mówienie o podwójnych standardach przez facebook to hipokryzja w najczystszej formie. O czerpaniu zysków z użytkowników już nawet nie wspominam…