wtorek, 16 kwietnia

Dziesiątki popularnych aplikacji na telefony iPhone dzielą się danymi o lokalizacji milionów urządzeń mobilnych z firmami trzecimi, które monetyzują dane wynika z informacji podanych przez grupę badawczą GuardianApp (za pośrednictwem TechCrunch).

Aplikacje o których mowa to głównie aplikacje informacyjne, pogodowe i fitness, które wymagają dostępu do danych o lokalizacji do prawidłowego działania, ale potem udostępniają te dane, aby zarabiać.

Według analityków bezpieczeństwa, aplikacje wysyłają dokładną lokalizację i inne wrażliwe dane klientów do firm zarabiających na tym „przez cały czas, stale”, czasami bez wiedzy klientów o zbieraniu danych o lokalizacji. Informacje te są wykorzystywane do celów takich jak tworzenie baz danych do kierowania reklam.

Naukowcy, wykorzystując narzędzia do monitorowania ruchu w sieci odkryli aplikacje zbierające dane Bluetooth LE, długość i szerokość geograficzną GPS, identyfikatory WiFi SSID, informacje o akcelerometrze, procent naładowania baterii, sygnatury czasowe przyjazdu/wyjazdu z lokalizacji i inne.

Chociaż aplikacje informują, że dane osobowe nie są zawarte w ich zbiorach danych, to jeden z badaczy, Will Strafach, powiedział TechCrunch, że współrzędne szerokości i długości geograficznej mogą dostarczyć informacji na temat miejsca zamieszkania czy pracy danej osoby. Wielu klientów, którzy zgadzają się dostarczać aplikacji dane o lokalizacji, może nie być świadomych zakresu gromadzonych i udostępnianych informacji.

Aplikacje, które zbierały informacje o lokalizacji i wysyłały je do firm zajmujących się zarabianiem na danych to m.in. ASKfm, NOAA Weather Radar, Homes.com, Perfect365, C25K 5K Trainer, Classifieds 2.0 Marketplace, GasBuddy, Photobucket, Roadtrippers, Tapatalk i inne. Pełna lista dostępna jest na tej stronie.

Dane są wysyłane do firm takich jak Reveal, Sense360, Cuebiq, Teemo, Mobiquity i Fysical. Firmy te zaprzeczyły procederom przestępczym sugerując, że klienci mogli zrezygnować z aplikacji w dowolnym momencie i powiedzieli, że deweloperzy muszą informować klientów o gromadzeniu danych.

Niektóre z tych aplikacji rzeczywiście mają wyraźne informacje o gromadzeniu danych podczas ich otwierania po raz pierwszy, ale firmy zajmujące się zarabianiem na tych danych nie upewniają się, że aplikacje przestrzegają zasad dotyczących ujawniania danych.

Użytkownicy iPhone’a, którzy chcą uniknąć udostępniania swoich danych dotyczących lokalizacji firmom na nich zarabiającym, powinni zachować ostrożność podczas instalowania aplikacji firm zewnętrznych korzystających z usług lokalizacyjnych.

Udostępnij:
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Chciałbyś się podzielić swoim przemyśleniem? Zostaw komentarzx