W związku z nadchodzącą dziesiątą rocznicą istnienia App Store, która wypada we wtorek, 10 lipca, firma Apple udostępniła dziś trochę historii App Store. Wspomina w niej ważne wydarzenia z historii App Store oraz dzieli się opiniami od kierownictwa Apple i twórców aplikacji. W podsumowaniach znajdziemy również inne informacje na temat tego, w jaki sposób App Store wpłynął na rynek mobilny, przekształcone gry, lepszą dostępność, poprawę zdrowia, zrewolucjonizowanie edukacji i zmianę życia.
App Store uruchomiono 10 lipca 2008 roku oferując początkowo w sumie 500 aplikacji, które jak mówi Apple zapoczątkowały „kulturowy, społeczny i gospodarczy” fenomen. To one w ciągu ostatniej dekady stworzyły miejsce dla użytkowników iOS w każdym wieku poszukujących najlepszych aplikacji. Phila Schiller, szef marketingu Apple:
„W pierwszej dekadzie App Store przekroczył wszystkie nasze najśmielsze oczekiwania – od innowacyjnych aplikacji, które wymyślili deweloperzy, po sposób, w jakim użytkownicy korzystają z nich w codziennym życiu – a to dopiero początek. Nie możemy być bardziej dumni z tego, co deweloperzy stworzyli i co mają w planach stworzyć w ciągu kolejnych 10 lat. „
Wiele aplikacji dostępnych w pierwszym dniu premiery App Store można kupić do dzisiaj w tym MLB at Bat, The New York Times, eBay, Travelocity, Tap Tap Revenge i inne. Pierwsi deweloperzy App Store, Keith Shepherd i Natalia Luckynova, którzy stworzyli Temple Run, powiedzieli, że App Store zmienił ich życie.
„App Store i iPhone zmienił nasze życie.” Nasza pierwsza gra, Imangi, pojawiła się w dniu otwarcia App Store, 10 lat później, stworzyliśmy ponad 10 gier, w tym Temple Run, który został pobrany ponad miliard razy. Nasze studio powiększyło się z naszej dwójki do zespołu 35 osób. Żadne z tych rzeczy nie byłoby możliwe bez App Store.
Najnowocześniejsza technologia pozwoliła programistom i start-up’om tworzyć aplikacje korzystające z Apple Pay, GPS, usług lokalizacyjnych i innych, by stworzyć „miliardowe biznesy”, które rozpoczęły się od App Store. Gry stały się również ważną częścią App Store. Dyrektor Nintendo, Shigeru Miyamoto, powiedział, że App Store pozwala firmie dzielić się grami Nintendo z nową publicznością.”
Apple zmienił także gry i aplikacje dzięki zakupom w aplikacji, umożliwiając użytkownikom odblokowywanie różnych funkcji i testowanie aplikacji przed zakupem. To rozszerzyło się na aplikacje z subskrypcjami od 2011 roku, a obecnie 28 000 aplikacji oferuje opcje subskrypcji.
IPad, który pojawił się w 2010 roku, dał aplikacjom większy ekran. Istnieje łącznie 1,3 miliona aplikacji stworzonych specjalnie na potrzeby dzisiejszego iPada, od Lightroom i Microsoft Office 365 po Procreate. Założyciel firmy Procreate, James Cuda mówi, że aplikacja do tworzenia cyfrowych dzieł „po prostu nie byłaby możliwa bez App Store”.
Aplikacje ARKit i Augmented reality pojawiły się w 2017 roku, zmieniając system iOS w największą platformę AR na świecie. W sklepie App Store dostępnych jest ponad 3 000 aplikacji AR, a ulepszenia wprowadzone w iOS 12, takie jak obsługa kilku doprowadzą do jeszcze lepszych aplikacji AR.
Do czerwca 2018 roku programiści zarobili ponad 100 miliardów dolarów w sklepie App Store. W App Store zarejestrowanych jest ponad 20 milionów zewnętrznych deweloperów, a każdego tygodnia ponad 500 milionów klientów odwiedza sklep na iPhonie i iPadzie.
Firma Apple w 2017 roku całkowicie przebudowała App Store, dzieląc gry i aplikacje na dwie kategorie i koncentrując się bardziej na odkrywaniu nowych aplikacji za pośrednictwem zakładki Dzisiaj. Apple twierdzi, że setki nowych historii w zakładce Dzisiaj zostało przeczytanych przez ponad milion osób.