Spotify ogłosiło, że otrzymało od Apple zgodę na wyświetlanie informacji cenowych w swojej aplikacji na iOS dla użytkowników w Unii Europejskiej, po latach prawnej walki z firmą.
Od środy użytkownicy iPhone’ów w UE będą informowani o cenach w aplikacji oraz o możliwości zakupu produktów bezpośrednio na stronie internetowej firmy.
„Konsumenci iPhone’ów w UE będą teraz mogli skorzystać z naszych promocyjnych cen na koniec lata” – powiedział Spotify w zaktualizowanym poście na blogu. „Będą mogli również wreszcie zobaczyć, ile będzie kosztował wybrany przez nich plan Premium po zakończeniu promocji”.
Usługa streamingowa muzyki nie decyduje się na skorzystanie ze skomplikowanych nowych zasad biznesowych Apple wprowadzonych w ramach Digital Markets Act, ale zamiast tego wykorzystuje „uprawniony status” dla usług streamingowych muzyki, który jest wynikiem decyzji Komisji Europejskiej z 4 marca, która uznała, że Apple naruszył prawo antymonopolowe UE i nałożyła na nią karę w wysokości ponad 1,8 miliarda euro.
Spotify nadal nie udostępnia użytkownikom bezpośredniego linku do dokonania zakupu poza App Store, co mogłoby zrobić zgodnie z warunkami uprawnień, ale prawdopodobnie nie chce płacić Apple prowizji od jakichkolwiek sprzedaży poza platformą, co Apple prawdopodobnie argumentowałoby jako odzwierciedlenie wartości App Store.
„Niestety, Spotify i wszystkie usługi streamingowe muzyki w UE nadal nie mogą swobodnie dawać konsumentom prostej możliwości kliknięcia linku do zakupu w aplikacji z powodu nielegalnych i drapieżnych prowizji, których Apple nadal żąda, pomimo decyzji Komisji.
Walka trwa. Konsumenci iPhone’ów na całym świecie zasługują na podstawowe informacje o tym, ile kosztują produkty, kiedy mogą skorzystać z dobrych ofert i promocji oraz gdzie kupić te rzeczy online. Jeśli Komisja Europejska prawidłowo wdroży swoją decyzję, konsumenci iPhone’ów mogą zobaczyć jeszcze więcej opcji, takich jak tańsze opcje płatności i lepsze doświadczenia z produktem w aplikacji”.
Spotify prowadzi spór prawny z Apple w UE od 2019 roku, kiedy złożył skargę antymonopolową na zasady App Store. Jeszcze w marcu Spotify skarżył się do Komisji, że Apple nie zatwierdza aktualizacji Spotify, która dodaje informacje o cenach subskrypcji i linkuje do swojej strony internetowej.