Apple i Spotify po raz kolejny zaczynają walkę, po tym jak Spotify próbuje dostać się na rynek audiobooków, donosi The New York Times. Apple podobno odrzucił najnowszą aktualizację aplikacji Spotify trzy razy w ciągu ostatniego miesiąca.
Przez lata Apple i Spotify toczyły długotrwały spór dotyczący zasad App Store, z wieloma publicznymi konfliktami dotyczącymi aplikacji i opłat za subskrypcję oraz odrzucenia aplikacji z powodu prób podejmowanych przez Spotify na ominięcie 30-procentowej prowizji, którą Apple pobiera z zakupów.
Apple twierdzi, że Spotify ponownie próbuje ominąć zasady App Store i twierdzi, że aktualizacja wprowadzająca zakup audiobooków w Spotify nie jest zgodna z wytycznymi dotyczącymi sposobu, w jaki aplikacje mogą komunikować się z użytkownikami w sprawie opcji zakupu poza App Store.
Apple w zeszłym roku zgodził się na zmianę zasad App Store, która pozwala deweloperom korzystać z komunikacji, takiej jak poczta e-mail, do udostępniania informacji o opcjach płatności dostępnych poza aplikacją na iOS, ale Spotify ma problemy z wdrożeniem tej funkcji. Wraz ze zmianą zasad Spotify chciał zachęcić klientów do kupowania książek online możliwych do odsłuchania w aplikacji, zamiast dawać Apple prowizję ze sprzedaży audiobooków.
Apple ponoć powiedział Spotify, że może on wysyłać klientom e-maile dotyczące zakupów online, ale sama aplikacja Spotify nie może posiadać przycisku, z którego tego maila można by wysłać. Funkcja została zaprojektowana przy udziale zespołu prawnego Spotify, a Apple początkowo zatwierdził aktualizację we wrześniu, ale później zmienił zdanie, odrzucając kolejne aktualizacje.
Spotify zaprojektował dziewięcioetapowy proces zakupu audiobooka, który polegał na tym, że klient stuknął w audiobooka i zobaczył ekran z blokadą nad przyciskiem odtwarzania. Naciśnięcie przycisku odtwarzania przenosiło klientów na stronę, na której mogli poprosić o informacje o tym, jak kupić książkę, za pośrednictwem wiadomości e-mail, a wiadomość e-mail oferowała link do zakupu książki.
Po wielu odrzuceniach ze strony Apple, Spotify wydał kolejną wersję aplikacji zatwierdzoną przez Apple, która usuwa informację o tym, jak kupić audiobooka ze strony Spotify. Spotify informuje teraz użytkowników, że nie ma możliwości zakupu audiobooka w aplikacji. „Wiemy, że to nie jest idealne” – mówi Spotify w tekście aplikacji.
Spotify w 2019 roku złożył skargę regulacyjną do Unii Europejskiej w związku z praktykami App Store i utrzymuje stronę internetową anty-Apple „Time to Play Fair”. Spotify nadal spotyka się z europejskimi regulatorami, ale sprawa nie została jeszcze zakończona. Spotify stanęło również po stronie Epic Games w walce prawnej między Epic Games a Apple i uczestniczy w „koalicji na rzecz uczciwości aplikacji” wraz z Epic Games, Tile i innymi, którzy są niezadowoleni z polityki „antykonkurencyjnej” firmy Apple.