Apple zacznie prosić użytkowników o pozwolenie na włączenie spersonalizowanych reklam w iOS 15 do wyświetlania odpowiednich reklam w App Store i Apple News poprzez analizę tego, co czytacie, kupujecie i szukacie na swoim urządzeniu.
Firma domyślnie zbierała te informacje, ale teraz planuje oficjalnie poprosić o pozwolenie. Apple wymagał od innych programistów uzyskania zgody użytkowników wraz z debiutem funkcji App Tracking Transparency, więc wydaje się, że pokazuje, że będzie się trzymać podobnego standardu.
Wyskakujące okienko spersonalizowanych reklam powinno pojawić się po otwarciu App Store, jeśli korzystacie z najnowszej wersji beta systemu iOS 15. W wyskakującym okienku Apple pisze, że reklamy pomogą odkryć odpowiednie aplikacje, produkty i usługi, jednocześnie chroniąc Waszą prywatność, używając „identyfikatorów generowanych przez urządzenie i nie łącząc informacji reklamowych z Waszym Apple ID”.
Zgodnie z polityką reklamową Apple, źródła, z których firma czerpie informacje aby kierować reklamy są różne, ale mogą obejmować informacje o urządzeniu (w tym lokalizację, jeśli udzielone jest pozwolenie), wyszukiwanie i zakupy w App Store oraz wiadomości, które czytane są w Apple News. Firma podaje linka do swojej polityki prywatności, a także umożliwia całkowite wyłączenie spersonalizowanych reklam w aplikacji Ustawienia.
Z jednej strony jest to jeden z najmniejszych gestów, jakie Apple może wykonać, aby traktować siebie w taki sam sposób, w jaki traktuje deweloperów – którzy wszyscy muszą prosić o możliwość śledzenia w ramach kontrowersyjnej polityki przejrzystości śledzenia aplikacji. Jak jednak wspomina 9to5Mac, kierowanie reklam przez Apple to technicznie tylko pętla ponieważ firma nie udostępnia tych danych dalej, w przeciwieństwie do aplikacji deweloperów, które mogą udostępniać gromadzone przez siebie informacje stronom trzecim.
Zmiana może być jednak postrzegana jako kolejne drobne ustępstwo – takie jak ostatnie zmiany w App Store w wyniku ugodowych porozumień. Małe wyskakujące okienko umożliwiające śledzenie to mały dowód, który można użytkownikom powiedzieć: „Widzisz, staramy się być uczciwi”, niezależnie od tego, czy rzeczywiście tak jest.