Z raportu „Statista” Digital Market Outlook wynika, że w latach 2018-2022 wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie o aż 6 mld dolarów. Już w 2018 roku szacowano, że polski rynek e-commerce jest warty 40-50 mld złotych. Co musisz zrobić, aby rozpocząć prowadzenie sklepu internetowego w sieci? Oto co powinieneś wybrać na początek.
Żeby rozpocząć działalność, potrzebujesz oczywiście najpierw towarów, które będziesz oferować w swoim sklepie. Zanim jednak zaczniesz je tam umieszczać i dodawać ich opisy, musisz mieć odpowiednie do tego miejsce. Poinstruujemy cię zatem, co musisz zrobić, żeby otworzyć sklep, i jakie masz przy tym możliwości. Jak otworzyć sklep internetowy?
- hosting – do wyboru masz serwer współdzielony, serwer VPS i serwer dedykowany. Usługi te różnią się pomiędzy sobą ilością zasobów, jakie otrzymujesz do dyspozycji jako korzystający z maszyny. Nie polecamy na tym etapie serwera współdzielonego, gdyż może się okazać, że jego parametry nie są wystarczające. Najlepszym rozwiązaniem jest tutaj serwer VPS, który daje dużo większe możliwości administracyjne, ale również dostęp do większych zasobów. Serwer dedykowany też może być dobrym rozwiązaniem, ale to usługa kosztowna, po którą warto sięgnąć jeśli twój sklep będzie się cieszył bardzo dużym zainteresowaniem i po prostu będzie wymagać wszystkich zasobów jednej maszyny,
- domena – koszty rejestracji domen internetowych są bardzo niskie, a profesjonalny sklep po prostu powinien korzystać z własnego adresu i budować swoją markę. Złym rozwiązaniem jest założenie sklepu na subdomenie firmy hostingowej, co oznacza, że jego adres może mieć postać twojanazwa.nazwahostingu.pl. Koniecznie skorzystaj z płatnych domen i dobierz idealną nazwę pod siebie,
- certyfikat SSL – być może zauważyłeś, że niektóre strony przy polu wpisywania adresu w przeglądarce internetowej mają umieszczoną informację „niezabezpieczona”. To strony bez certyfikatu SSL. Twój sklep musi go posiadać. SSL to szyfrowane połączenie, które ma zapewniać bezpieczeństwo danych użytkowników. Najłatwiej strony mające ten certyfikat rozpoznasz po https:// zamiast https://,
- skrypt sklepu – w tym przypadku przed tobą bardzo ważna decyzja. Do wyboru masz 3 rozwiązania. Możesz zdecydować się na dedykowane oprogramowanie, które zostanie przygotowane na twoje zamówienie przez programistę. Kolejna opcja to sklep w modelu SaaS, a trzecią jest postawienie na darmowe skrypty sklepu internetowego. Zdecydowanie najdroższym rozwiązaniem jest pierwsze z wymienionych. Polecane jest ono przede wszystkim dla dużych projektów, z wysokim budżetem. Druga z wymienionych opcji, czyli sklep w modelu SaaS, to rozwiązanie szczególnie polecane dla tych osób, które nie mają doświadczenia w prowadzeniu sklepów WWW. Przykładem jest choćby sklep internetowy w AZ.pl. Płacisz abonament – w tym przypadku roczny i dzięki temu otrzymujesz do dyspozycji gotowy sklep. W cenie masz usługę hostingową i support, ale również certyfikat SSL. Twoim zadaniem jest jedynie dopasowanie sklepu do twoich oczekiwań, ale do tego również nie potrzebujesz specjalistycznej wiedzy. Wybierasz szablon, integrujesz sklep z Allegro, Ceneo czy Facebookiem. Nie interesują cię aktualizacje oprogramowania – wszystkim zajmuje się firma, która udostępnia usługę. Trzecim rozwiązaniem jest postawienie na jeden z darmowych skryptów sklepów WWW. Jeśli posiadasz wiedzę na ten temat, to możesz go zainstalować samodzielnie, ale też pozostaje opcja zlecenia tej instalacji. Sklep dopasujesz do swoich oczekiwań, korzystając z dodatków i gotowych szablonów. Sam jednak musisz dbać o aktualizowanie oprogramowania, instalację SSL czy wybór usługi hostingowej.
Sklep internetowy – to prostsze, niż się wydaje
Jak widzisz, założenie sklepu internetowego możliwe jest nawet bez specjalistycznej wiedzy i korzystania z pomocy programistów. Oczywiście to, jak będzie wyglądać twój sklep, musisz dopasować do swoich oczekiwań.