wtorek, 15 czerwca

Dziś przypada 18 rocznica, kiedy to Steve Jobs zaprezentował pierwszego iPoda na małej imprezie w kampusie Apple Infinite Loop. Podczas gdy iMac rozpoczął renesans Apple w 1998 roku, to właśnie wprowadzenie iPoda w 2001 roku zapoczątkowało drogę Apple do zostania najcenniejszą firmą na świecie.

Jobs zareklamował iPoda jako urządzenie, które zaoferuje „1000 piosenek w kieszeni”. Połączenie dysku twardego o pojemności 5 GB i grubości 0,75 cala było wówczas imponujące, a urządzenie miało także dwucalowy ekran, do 10 godzin pracy baterii, port FireWire i pierwszą iterację kultowego kółka do klikania.

„Dzięki iPodowi Apple wynalazł zupełnie nową kategorię cyfrowego odtwarzacza muzyki, który pozwala schować całą kolekcję muzyki do kieszeni i słuchać jej gdziekolwiek jesteś” – powiedział Jobs w komunikacie prasowym Apple z 23 października 2001 roku. ”Z iPodem , słuchanie muzyki już nigdy nie będzie takie samo.”

Podczas gdy wiele osób było zachwyconych iPodem, inni nie byli pod takim wrażeniem. Komentarze pojawiały się różne:

„Nadal nie mogę w to uwierzyć! Cały ten szum dla czegoś tak absurdalnego! Kogo obchodzi odtwarzacz MP3?”

„Hej – oto pomysł Apple – zamiast wchodzić w świat sztuczek i zabawek, dlaczego nie poświęcisz trochę więcej czasu na uporządkowanie żałośnie drogiego i gównianego serwera? A może naprawdę chcesz stać się sławną firmą oferującą gadżety dla konsumentów?”

„Na rynku są już dwa podobne produkty. Nomad Jukebox i Archos Jukebox, które mogą być wyposażone w dysk twardy o pojemności 20 GB. IPod jest oczywiście dużo fajniejszy i ma FireWire, ale nie jest rewolucyjny. Z jednej strony jestem rozczarowany i myślę, że Apple popełnia błąd, próbując dostać się na ten rynek.”

W czasopiśmie The New York Times z października 2001 roku znany dziennikarz technologiczny David Pogue opisał iPoda jako „najpiękniejszy i sprytnie zaprojektowany odtwarzacz MP3 w historii”, sugerując, że stanie się hitem, jeśli Apple obniży cenę i sprawi, że będzie kompatybilny z Windowsem:

Apple wyraźnie wierzy, że postęp iPoda w zakresie wielkości, szybkości, funkcji i elegancji są warte ceny wyższej niż 150 dolarów, ale nie wszyscy tak uważają. W nieformalnym sondażu na stronie Macworld.com 40 procent fanów komputerów Mac wskazało, że nie kupi iPoda i każdy za powód podawał cenę.

Należy jednak zauważyć, że pozostałe 60 procent albo już zamówiło iPody, albo praktycznie śliniło się na klawiaturze. Są jednymi z pierwszych, którzy ulegli pokusie najpiękniejszego i sprytnie zaprojektowanego odtwarzacza MP3. Ale jeśli Apple kiedykolwiek obniży cenę iPoda i opracuje dla niego oprogramowanie na Windowsa, uważajcie: inwazja iPodowych ludzi na pewno rozpocznie się na poważnie.

W lipcu 2002 roku Apple właśnie to zrobił, obniżając cenę iPoda o pojemności 5 GB do 299 dolarów i rozszerzając kompatybilność z Windowsem. iPod stał się najlepiej sprzedającym się cyfrowym odtwarzaczem muzyki w historii – przynajmniej do czasu smartfonów.

Firma Apple zakończyła wsparcie iPoda classic we wrześniu 2014 roku, a następnie iPoda nano i iPoda shuffle w lipcu 2017 roku. Jedynym modelem, który nadal można kupić, jest iPod touch, który w maju otrzymał niewielkie odświeżenie.

Udostępnij:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Chciałbyś się podzielić swoim przemyśleniem? Zostaw komentarzx
()
x