Spotify złożył skargę na Apple do Komisji Europejskiej, oskarżając producenta iPhone’a o egzekwowanie zasad App Store, które „celowo ograniczają wybór i tłumią innowacje kosztem doświadczeń użytkownika” oraz „działając zarówno jako gracz, jak i sędzia, celowo upośledzają innych twórców aplikacji. ”
W poście na blogu, założyciel i dyrektor generalny firmy Spotify, Daniel Ek, zajął się w szczególności kwestią pobierania przez Apple 30-procentowego „podatku” za zakupy w App Store. Powoduje to, że Spotify pobiera od obecnych abonentów 12,99 dolarów miesięcznie za swój plan Premium za pośrednictwem App Store, aby otrzymać prawie 9,99 dolarów miesięcznie, które normalnie pobiera.
Ek uważa, że daje to Apple „nieuczciwą przewagę”, ponieważ Spotify nie jest w stanie uczciwie konkurować ze standardową ceną Apple Music za 9,99 dolarów miesięcznie. To robi wielką kwotę, ponieważ istnieje ponad miliard aktywnych urządzeń z systemem iOS.
Alternatywnie, jeśli Spotify zdecyduje się nie pobierać płatności za pośrednictwem App Store, Ek zauważa, że Apple „stosuje szereg ograniczeń technicznych i ograniczających doświadczenia użytkowników” w firmie. Z czasem skutkowałoby to również „zablokowanie Spotify i innych konkurentów z usług Apple, takich jak Siri, HomePod i Apple Watch”.
Ek podkreśla, że „nie jest to kwestia Spotify-Apple” i po prostu chodzi o poszukiwanie „tych samych uczciwych zasad dla firm młodych i starych, dużych i małych”.
Na przykład aplikacje takie jak Uber i Deliveroo mogą zbierać płatności bezpośrednio od klientów, ponieważ oferują „towary lub usługi, które będą konsumowane poza aplikacją”, zgodnie z wytycznymi Apple App Store. W przeciwieństwie do Spotify pozwala to aplikacjom ominąć 30-procentową prowizję Apple.
Ek podsumował to, o co prosi w trzech punktach:
- „Po pierwsze, aplikacje powinny być w stanie konkurować uczciwie pod względem merytorycznym, a nie na podstawie tego, kto jest właścicielem App Store. Wszyscy powinniśmy podlegać temu samemu zestawowi zasad i ograniczeń – w tym Apple Music”.
- „Po drugie, konsumenci powinni mieć rzeczywisty wybór systemów płatności, a nie być„ zamknięci ”lub zmuszeni do korzystania z systemów o dyskryminujących taryfach, takich jak Apple”.
- „Wreszcie sklepy z aplikacjami nie powinny mieć możliwości kontrolowania komunikacji między usługami i użytkownikami, w tym umieszczania nieuczciwych ograniczeń w marketingu i promocjach, które przynoszą korzyści konsumentom”.
Ek zauważa, że Spotify próbowało „bezskutecznie” rozwiązać problemy bezpośrednio z Apple, co doprowadziło do starannie przemyślanej skargi do Komisji Europejskiej. Spotify ma siedzibę w Sztokholmie w Szwecji.
Spotify uruchomiło stronę internetową „Time To Play Fair” i udostępniło film temu towarzyszący, aby poinformować klientów o swojej skardze.