niedziela, 13 czerwca

W zeszłym tygodniu Apple wysłał list do Epic Games informując firmę, że jeśli nie zastosuje się do zasad App Store i nie usunie opcji płatności bezpośrednich z Fortnite, wszystkie konta deweloperów Epic i dostęp do narzędzi programistycznych Apple zostaną zamknięte 28 sierpnia.

Miałoby to wpływ zarówno na grę Fortnite jak i inne gry Epic Games oraz silnik Unreal Engine używany przez zewnętrznych programistów. Firma Epic w odpowiedzi zwróciła się do sądu w Północnej Kalifornii o powstrzymanie Apple przed odcięciem firmie dostępu do App Store za pomocą tymczasowego zakazu  (TRO), a wczoraj odbyła się rozprawa sądowa w tej sprawie.

Zaraz po rozpoczęciu rozprawy sędzia Yvonne Gonzalez Rogers, która nadzoruje sprawę, powiedziała, że jest skłonna nie udzielać ulgi w odniesieniu do gier (w tym Fortnite), ale jest skłonna udzielić ulgi w odniesieniu do silnika Unreal Engine używanego przez zewnętrznych programistów. Rogers powiedziała, że Epic stworzył obecną sytuację z Fortnite i może ją cofnąć, przywracając status quo sugerując, że zakaże Apple przed ograniczeniem dostępu do silnika Unreal Engine, ale pozwoli jej zamknąć konta deweloperów Epic Games.

Wasz klient stworzył tą sytuację. Wasz klient nie przychodzi do sądu z czystymi rękami. Firma Epic podjęła strategiczne i skalkulowane kroki w celu naruszenia i zdecydowała się na naruszenia tuż przed nowym sezonem. Więc moim zdaniem nie możecie mieć nieodwracalnej szkody, kiedy sami ją wyrządzacie.

Wszystko, co musi zrobić Epic, to przywrócić status quo i nikt nie dozna krzywdy. I możesz mieć datę kolejnej rozprawy na wiosnę. Przestawcie przełącznik na to, co było do 3 sierpnia i wszystko wróci do miejsca, w którym było.

Prawnicy Epic i Apple byli w stanie argumentować swoje stanowiska, a biorąc pod uwagę początkowe skłonności sędziego, Epic w dużej mierze skupił się na argumentowaniu, dlaczego jego gry powinny móc pozostać w App Store bez zmian, podczas gdy Apple skupił się na powodach, dla których powinien móc zablokować silnik Unreal Engine.

Prawnik Epic argumentował, że zwrócenie się do Epic o kapitulację i powrót do status quo jest podobne do „żądania od nas, aby konsumenci płacili więcej niż powinni w konkurencyjnym środowisku” i że ma to konsekwencje antymonopolowe. Epic spierał się również o społeczne aspekty gry, sugerując, że jest to coś więcej niż zwykła gra i istotny sposób komunikowania się podczas pandemii.

Prawnik Apple argumentował, że jeśli Fortnite i inne gry zostaną zablokowane w App Store, ale rozwój silnika Unreal Engine będzie kontynuowany, Epic może po prostu przenieść swoje złe nawyki na inne podmioty. Apple skupił się również na potencjalnych szkodach dla użytkowników i potrzebie egzekwowania umów, twierdząc, że Epic złamał model App Store, czerpał z tego korzyści i „umieścił klientów pośrodku”. Sędzia powiedział, że brzmiało to tak, jakby Apple przesadzał, ponieważ Apple ma oddzielne umowy z Epic Games i Epic International na Unreal Engine i jeden nie powinien wpływać na drugi.

Epic argumentował, że silnik Unreal Engine zostałby „zniszczony”, gdyby został zablokowany na platformach Apple, ponieważ programiści używają go do tworzenia aplikacji międzyplatformowych. Prawnicy Epic powiedzieli, że Epic już słyszał od deweloperów, że rezygnują z Unreal Engine z powodu zagrożenia Apple. Prawnik Apple powiedział z kolei, że wszystko zostanie rozwiązane, jeśli Epic będzie przestrzegać zasad App Store i wyeliminuje opcję płatności bezpośrednich w Fortnite.

Pod koniec rozprawy sędzia powiedział, że bitwa nie zostanie wygrana ani przegrana za pomocą tymczasowego zakazu, ponieważ czeka nas długa walka prawna i nie jest to „slam dunk” dla żadnej z firm.

Finalnie, Sędzia nadzorujący bitwę Apple vs. Epic wydał tymczasowy wyrok, który uniemożliwi Apple zablokowanie dostępu Epic do narzędzi programistycznych dla silnika Unreal Engine. Sędzia nie przeszkodził jednak Apple w zamknięciu kont deweloperów Epic Games, co uniemożliwi aktualizację Fortnite, dopóki Epic nie będzie przestrzegać zasad App Store.

Firma Epic nie była w stanie wykazać, że zablokowanie Fortnite przez Apple przyniesie nieodwracalne szkody, ponieważ zgodnie z orzeczeniem „obecne kłopoty wydają się być spowodowane przez własne działo [Epic]”. Epic był jednak w stanie zademonstrować „wstępne wskazanie nieodwracalnych szkód” związanych z wycofaniem narzędzi programistycznych Apple dla silnika Unreal Engine.

Sędzia zwraca uwagę, że Epic International, niezależnie od Epic Games, jest odpowiedzialny za rozwój Unreal Engine, a Epic International ma „oddzielne umowy licencyjne programu deweloperskiego z Apple i te umowy nie zostały naruszone”. Apple argumentował, że rutynowo rozwiązuje umowy dla wszystkich połączonych kont programistów, czego nie będzie w stanie zrobić w tym przypadku.

Zgodnie z warunkami orzeczenia, Apple jest tymczasowo powstrzymany od podejmowania działań przeciwko Epic Games w zakresie ograniczania, zawieszania lub wypowiadania jakiegokolwiek podmiotu stowarzyszonego Epic Games, takiego jak Epic International, w programie dla programistów Apple, co oznacza, że Epic może nadal działać i rozpowszechniać Unreal Engine. Zakaz wchodzi w życie natychmiast i pozostaje w mocy do czasu wydania przez sąd postanowienia w sprawie wniosku o wydanie zabezpieczenia.

Rozprawa w przedmiocie wstępnego nakazu odbędzie się w poniedziałek 28 września 2020 roku.

Udostępnij:
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil
Kamil
9 miesięcy temu

Jest to bez sensu żeby klient mówił jak prowadzić czyiś sklep internetowy i jeszcze pozywać właściciela za to do sądu. Sprawa powinna być zakończona na pierwszej rozprawie bo wszystkiemu jest winien Epic Games naruszając zasady umowy. Co do Unreal Engine to myśle, że to zagranie jest nie na miejscu ze strony Apple gdyż ucierpią też inni deweloperzy i niepowinni tego łączyć w tej sprawie.

1
0
Chciałbyś się podzielić swoim przemyśleniem? Zostaw komentarzx
()
x