Liczba aplikacji dostępnych w App Store zmniejszyła się po raz pierwszy w 2017 roku, wynika z danych udostępnionych przez firmę analityczną Appfigures (za pośrednictwem TechCrunch).
Pod koniec 2017 roku w App Store dostępnych było 2,1 miliona aplikacji na iOS, w porównaniu z 2,2 milionami aplikacji na początku roku.
Od września 2016 roku firma Apple informowała programistów, że usunie stare, przestarzałe aplikacje, które nie zostały zaktualizowane pod kątem zgodności z nowszymi urządzeniami, lub przestały być zgodne z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi App Store.
Firma Apple opracowała również nowe wytyczne App Store ograniczające aplikacje stworzone ze skomercjalizowanych szablonów lub usług generowania aplikacji, a także oficjalnie zablokowała aplikacje do skanowania antywirusowego, a także zablokowała aplikacje będące klonami istniejących oraz spamowe. Wszystkie one przyczyniły się do wdrożenia prac porządkowych w App Store.
Zmiany w systemie iOS 11 mogły jednak mieć największy wpływ na dostępną liczbę aplikacji w sklepie App Store. W systemie iOS 11 firma Apple przestała obsługiwać aplikacje 32-bitowe, które firma wycofała w 2013 roku. Aplikacje 32-bitowe nie są otwierane na urządzeniach z systemem iOS 11, a starszych aplikacji 32-bitowych nie można również już znaleźć w App Store.
Od 2015 roku Apple wymaga, aby wszystkie aplikacje i aktualizacje aplikacji korzystały z architektury 64-bitowej, więc aplikacje, które przestały działać w systemie iOS 11, nie były aktualizowane przez co najmniej dwa lata.
Appfigures twierdzi, że spadek liczby aplikacji można również przypisać spadkowi liczby nowych aplikacji przesłanych przez programistów w 2017 roku. W 2017 roku do sklepu App Store dołożono zaledwie 755 000 nowych aplikacji, co stanowi spadek o 29 procent w porównaniu z poprzednim rokiem. To również może być przypisane do bardziej restrykcyjnych zasad App Store firmy Apple ograniczających aplikacje o niskiej jakości.
Chociaż liczba aplikacji w App Store spadła z powodu starań Apple o zapewnienie aplikacji o dobrej jakości, to spory wzrost osiągnął Google Play. W 2017 roku Google Play osiągnął 3,6 miliona dostępnych aplikacji, co stanowi wzrost o 30 procent. Programiści Androida wypuścili w 2017 roku 1,5 miliona nowych aplikacji, co stanowi wzrost o 17 procent.