Apple może wkrótce przegrać swoją batalię antymonopolową w UE ze Spotify, który ponad cztery lata temu złożył skargę na producenta iPhone’a.
Według Bloomberga, Unijne organy regulacyjne planują zmusić Apple do umożliwienia konkurencyjnym serwisom muzycznym, takim jak Spotify, przekierowywania użytkowników w ich aplikacjach do metod płatności innych niż system zakupów w aplikacji App Store, pod groźbą kary w wysokości 10% rocznej sprzedaży. Z raportu wynika, że decyzja ma zostać ogłoszona na początku 2024 roku.
Apple obecnie uniemożliwia aplikacjom informowanie użytkowników o metodzie zakupów innej niż system zakupów w aplikacji, chociaż umożliwia deweloperom przesyłanie takich informacji klientom za pośrednictwem poczty elektronicznej. Nie jest jasne, czy Spotify będzie mogło akceptować płatności bezpośrednio w swojej aplikacji, czy może jedynie reklamować inne metody płatności.
Spotify nie chce pozwolić klientom subskrybować swojej usługi strumieniowego przesyłania muzyki po zwykłej cenie 29,99 złotych miesięcznie w aplikacji na iPhone’a, ponieważ otrzymywałby mniej ze względu na prowizję Apple wynoszącą od 15% do 30% od zakupów w aplikacji. Spotify argumentuje, że brak możliwości informowania użytkowników iPhone’a o innych opcjach płatności jest antykonkurencyjny.