Przeglądarka Safari firmy Apple odzyskała przewagę nad Microsoft Edge i wróciła na drugą pozycję wśród najpopularniejszych przeglądarek internetowych na komputerach na świecie.
Według najnowszych danych dostarczonych przez StatCounter Safari jest obecnie używane na 11,87% komputerów stacjonarnych na całym świecie, o 0,87% wyprzedzając Edge, który ma udział 11%. Google Chrome pozostaje na pierwszym miejscu z dominującym udziałem 66,13%, a Firefox Mozilli zajmuje czwarte miejsce z udziałem 5,65%. A tak wygląda pełen ranking:
- Chrome 66.13%
- Safari 11.87%
- Edge 11%
- Firefox 5.65%
- Opera 3.09%
- Internet Explorer 0.55%
Statystyki wyglądają korzystnie dla Apple w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, kiedy Edge pokonał Safari na drugim miejscu z niewielką różnicą poniżej jednego procenta, dzięki ogólnie pozytywnemu przyjęciu przeprojektowanej domyślnej przeglądarki Microsoftu dla systemu Windows 11.
Wypracowanie ponownie drugiej pozycji przez Apple w wojnach przeglądarkowych odpowiada wyraźnemu wzrostowi globalnej sprzedaży komputerów Mac w 2022 roku pomimo ograniczeń podaży w ciągu roku. Zainteresowanie chipami M1, M1 Pro, M1 Max, M1 Ultra i M2 spowodowało, że przychody Apple z komputerów Mac osiągnęły 11,5 miliarda dolarów w czwartym kwartale 2022 roku, co oznacza wzrost o 2,5 miliarda dolarów rok do roku. W czwartym kwartale 2022 roku połowa nabywców komputerów Mac była nowymi użytkownikami w tej linii produktów, dzięki czemu użycie macOS i domyślnej przeglądarka Safari znacznie wzrosło.
Pomimo gwałtownego wzrostu Safari, nie poczynił on praktycznie żadnych postępów aby podgonić do prowadzącego Google Chrome, który utrzymuje solidną pozycję lidera na rynku, a jego udział spadł zaledwie o 0,51% w porównaniu z poprzednim rokiem. Popularność Chrome zarówno na platformach macOS, jak i Windows w dużej mierze nie słabnie.
I to jest dobra wiadomość.
A tu porównanie przeglądarek i ich bezpieczeństwo https://privacytests.org/