Już ponad 15 tysięcy użytkowników sprzętu Apple w Polsce podpisało się pod petycją do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), w której zarzuca się amerykańskiej firmie dyskryminację polskich klientów i łamanie unijnych przepisów.
Celem petycji jest zmuszenie Apple do:
- Zaprzestania dyskryminujących praktyk.
- Zrównania oferty w Polsce z ofertami w innych krajach.
- Wypłaty zadośćuczynienia użytkownikom za prawdopodobne łamanie prawa unijnego.
Inicjatorzy petycji twierdzą, że Polacy płacą wyższe ceny za produkty i usługi Apple, które w innych krajach są dostępne w pełnych wersjach. Dotyczy to m.in.:
- Siri – asystent głosowy Siri nie jest dostępny w języku polskim.
- Apple Cash – usługa płatności między telefonami iPhone nie jest dostępna w Polsce.
- Apple Card – karta kredytowa Apple niedostępna w Polsce
- Apple Maps – mapy Apple Maps nie są tak szczegółowe w Polsce jak w innych krajach.
- HomePod – urządzenie nie dostępne w Polsce
Pełna treść petycji jest dostępna do podpisania na stronie Petycje Obywatelskie.
Jeśli jesteś użytkownikiem sprzętu Apple i zgadzasz się z zarzutami stawianymi firmie, zachęcamy do podpisania petycji. Im więcej podpisów, tym większa szansa na to, że UOKiK zbada sprawę i nakaże Apple zmiany.
Co dalej?
UOKiK ma 21 dni na rozpatrzenie petycji. Jeśli urząd uzna, że zarzuty są wystarczająco poważne, może wszcząć postępowanie wyjaśniające. W takim przypadku Apple będzie musiało przedstawić swoje stanowisko i wyjaśnić, dlaczego funkcje jego produktów i usług różnią się w zależności od kraju.
Czy Apple ulegnie?
To trudne pytanie. Z jednej strony Apple to potężna firma o ogromnych wpływach. Z drugiej strony presja ze strony polskich konsumentów i UOKiK może być na tyle silna, że firma będzie zmuszona do zmiany swoich praktyk.
Będziemy śledzić dalszy rozwój sprawy i informować o wszelkich nowościach.