Od kiedy liczona jest gwarancja Apple? Choć pytanie wydaje się oczywiste, myślę że nie każdy zna na nie odpowiedź.
Większość z Was zapewne bez wahania odpowie, że od momentu aktywacji urządzenia. Ale czy oby na pewno? W internecie, na aukcjach, portalach społecznościowych pojawia się coraz więcej ogłoszeń oferujących sprzedaż starszych modeli. Jest wsród nich mnóstwo ofert z dopiskiem o obowiązującej gwarancji. Postanowiłem przyjrzeć się temu bliżej.
W piątek otrzymałem zamówionego w przedsprzedaży iPhone’a 13 Pro. Oczywiście tego samego dnia uruchomiłem go, skonfigurowałem, odtworzyłem zawartość z modelu poprzedniego i pierwsze co zrobiłem to sprawdziłem w systemie iOS właśnie datę gwarancji. I co tam zobaczyłem?
To dało mi myślenia. Skoro urządzenie aktywowałem w dniu premiery czyli 24 września, to dlaczego widnieje wcześniejsza data? Czy jednak gwarancja nie jest liczona od momentu aktywacji, a od daty zakupu? Postanowiłem sprawdzić to raz jeszcze na dedykowanej gwarancji stronie Apple. Po wpisaniu numeru seryjnego moim oczom ukazało się to:
To jeszcze bardziej mnie zaciekawiło. Czyli w końcu data zakupu czy aktywacji? Zacząłem przeglądać oficjalne strony wsparcia Apple aby znaleźć jakieś oficjalne odniesienie w zapisach. Po przeszukaniu przepastnych zasobów oficjalnej strony znalazłem taki oto zapis:
Czyli jednak mylili się wszyscy twierdzący, że gwarancja Apple liczy się od momentu aktywacji? Wszystko wskazuje na to że tak. Ale nie dałem za wygraną. Postanowiłem dla pewności porozmawiać na ten temat z przedstawicielem Apple. Jako że był weekend, musiałem poczekać do poniedziałku.
W poniedziałek przeprowadziłem długą rozmowę z konsultantem Apple, który definitywnie potwierdził, że gwarancja liczona jest od daty zakupu urządzenia. Dlaczego zatem w telefonie zobaczyłem datę 18 września? Wyjaśnienie jakie otrzymałem jest proste. To była właśnie data kiedy Apple pobrał ode mnie pieniądze i zaczął obsługiwać zamówienie z przedsprzedaży. Jednak w związku z tym, że firma chce być fair w stosunku do swoich klientów, data ta została przesunięta na 24 września ze względu na to, że tak naprawdę tego dnia oficjalnie iPhone 13 trafił do sprzedaży. Dlatego też na dzień dzisiejszy zarówno w telefonie jak i na wspomnianej wcześniej stronie widzę już jednakowe daty – te późniejsze.
Zatem wszystko jasne. Gwarancja rozpoczyna się w dniu zakupu nowego urządzenia. Co więcej, kupując telefon u autoryzowanego sprzedawcy Apple, nie musimy się martwić o to jak długo leżał on u nich na magazynie. Autoryzowane sklepy są w posiadaniu specjalnego systemu, który w momencie dokonania zakupu zeruje licznik do dnia zakupu i od tego dnia liczona jest gwarancja.
Co jednak w przypadku gdy zakupu dokonujemy z trzeciej ręki, od osoby która kupiła telefon i go odsprzedaje? Tu może być większy problem. Jeśli wcześniejszy nabywca nie był oficjalnym partnerem Apple, to gwarancja Apple liczona jest od jego daty zakupu. Jeśli po pół roku taka osoba postanawia odsprzedać nawet całkowicie nowe, oryginalnie zapakowane urządzenie, gwarancja jaka do nas trafia to tylko pozostałe 6 miesięcy. To samo tyczy się urządzenia które kupimy dziś i wsadzimy do szuflady. Jeśli po roku je otworzymy i dopiero wtedy zaczniemy z niego korzystać, niestety nie będzie ono już posiadało rocznej gwarancji Apple.
Skąd się zatem wzięło to powszechne twierdzenie, że gwarancja Apple liczona jest od momentu aktywacji urządzenia? Prawdopodobnie z tego, że kupując urządzenie w sklepie stacjonarnym jeszcze tego samego dnia je włączamy i konfigurujemy. Stąd w większości przypadków data zakupu i data aktywacji będzie po prostu jednakowa. Apple zastrzega sobie możliwość indywidualnego podejścia do gwarancji na podstawie daty zakupu, ale to są przypadki rozpatrywane indywidualnie.
Tak czy inaczej zapamiętajcie sobie jedno. Gwarancja Apple liczona jest od daty zakupu urządzenia – nie aktywacji. I jeszcze jedno. Jeśli nawet będziecie chcieli zamówić iPhone’a czy inne urządzenie w oficjalnym sklepie internetowym Apple, a będziecie musieli na nie poczekać nieco dłużej (np. miesiąc) to Apple pójdzie Wam na rękę i dzień gwarancji ustawi na dzień dostarczenia Wam urządzenia, a nie o ten miesiąc wcześniej.
Dziękuję za wyjaśnienie.