Komisja Europejska ogłosiła dzisiaj, że rozpoczęła szczegółowe dochodzenie w sprawie planowanego nabycia przez Apple serwisu Shazam.
Regulatorzy obawiają się, że fuzja może ograniczyć użytkownikom wybór usług strumieniowego przesyłania muzyki w Europie. W szczególności uważają, że Apple może uzyskać dostęp do poufnych danych, które mogłyby umożliwić Apple bezpośrednie kierowanie reklam na klientów konkurencji i zachęcać ich na przejście do Apple Music.
Podczas gdy Komisja Europejska nie wymieniła żadnych konkretnych usług, największym rywalem Apple Music w Europie jest Spotify z siedzibą w Sztokholmie w Szwecji. Inni konkurenci to Deezer, Tidal i Muzyka Google Play.
Szefowa Komisji Europejskiej Margrethe Vestager powiedziała:
Sposób, w jaki ludzie słuchają muzyki znacznie się zmienił w ostatnich latach, a coraz więcej Europejczyków korzysta z usług strumieniowania muzyki. Nasze śledztwo ma na celu zapewnienie, że fani muzyki będą nadal cieszyć się atrakcyjną ofertą przesyłania muzyki i nie będą mieli mniejszego wyboru w wyniku proponowanej fuzji.
Ponadto Komisja Europejska stwierdziła, że zbada, czy konkurenci Apple Music zostaną skrzywdzeni, jeśli Apple zlikwidowałby po przejęciu przekierowanie z aplikacji Shazam do ich serwisów. Aplikacja Shazam jest obecnie zintegrowana z wieloma usługami, w tym Spotify i Deezer.
Regulatorzy wyznaczyli termin 4 września 2018 roku na podjęcie decyzji, opóźniając tym samym połączenie Apple-Shazam o co najmniej 90 dni.
Apple ogłosił plany przejęcia Shazama w grudniu, opisując obie firmy jako „naturalne dopasowane” z „ekscytującymi planami”. W lutym Komisja Europejska otrzymała wnioski z Austrii, Francji, Islandii, Włoch, Norwegii, Hiszpanii i Szwecji w celu oceny umowy w ramach europejskiego prawa fuzji.
Shazam to popularna usługa, która może identyfikować nazwę i teksty piosenek, teledysków, programów telewizyjnych i innych. Aplikacje działa na iPhone’ie, iPadzie, Apple Watch, iMessage i Macu, a usługa została wbudowana w Siri od iOS 8.