Według raportu Canalys, iPhone’y stanowiły około jedną piątą wszystkich sprzedaży smartfonów w czwartym kwartale 2021 roku, co pozwoliło Apple odzyskać pierwsze miejsce jako największy sprzedawca smartfonów.
Canalys szacuje, że iPhone’y stanowiły 22 procent światowych dostaw smartfonów w czwartym kwartale 2021 roku. Skala sprzedaży Apple wynika z dużego popytu na linię iPhone 13, która została wprowadzona na rynek we wrześniu ubiegłego roku. Analityk Canalys, Sanyam Chaurasia, powiedział:
Apple powraca na szczyt rynku smartfonów po trzech kwartałach, napędzany znakomitymi wynikami iPhone’a 13. Apple odnotował bezprecedensowy sukces iPhone’a w Chinach kontynentalnych, a agresywne ceny na swoje flagowe urządzenia utrzymały mocną propozycję wartości. Łańcuch dostaw Apple zaczyna się odradzać, ale w IV kwartale nadal był zmuszony ograniczyć produkcję z powodu niedoborów kluczowych komponentów i nie był w stanie wyprodukować wystarczającej liczby iPhone’ów, aby zaspokoić popyt. Na priorytetowych rynkach utrzymywał odpowiednie terminy dostaw, ale na niektórych klienci musieli czekać, aby dostać w swoje ręce najnowsze iPhone’y.
Apple odzyskał pierwsze miejsce od Samsunga, który w poprzednim kwartale był czołowym dostawcą smartfonów. Samsungowi z 20-procentowym udziałem w rynku nieco zabrakło do Apple. Xiaomi utrzymało trzecie miejsce z 12-procentowym udziałem w dostawach.
Całkowita sprzedaż smartfonów wzrosła tylko o jeden procent na całym świecie z powodu problemów z łańcuchem dostaw, ale zakłócenia w łańcuchu dostaw dotknęły przede wszystkim dostawców z niższej półki, a nie tytanów, takich jak Apple. Canalys zauważył również, że może upłynąć kilka lat, zanim producenci komponentów będą w stanie wystarczająco zwiększyć swoje moce produkcyjne, aby zaspokoić popyt. Oczekuje się, że wąskie gardła w branży złagodzą się dopiero w drugiej połowie 2022 roku.
Podczas gdy ograniczenia w łańcuchu dostaw kosztowały Apple 6 miliardów dolarów w czwartym kwartale finansowym 2021 roku, łańcuch dostaw mocno się odbudowuje, ponieważ przygotowuje się do wprowadzenia na rynek nowych produktów