Apple planował dużą aktualizację możliwości graficznych iPhone’a 14 Pro, ale został zmuszony do porzucenia planów dotyczących nowego GPU na późnym etapie rozwoju po wykryciu „bezprecedensowych” pomyłek informuje The Information.
W płatnym raporcie The Information twierdzi, że inżynierowie Apple byli „zbyt ambitni” w dodawaniu nowych funkcji do procesora graficznego zaprojektowanego dla iPhone’a 14 Pro, w tym funkcji takich jak ray tracing – techniki oświetlenia pozwalającej osiągnąć wyższy poziom realizmu w grach. Oznaczało to, że prototyp iPhone’a 14 Pro pobierał znacznie więcej energii niż oczekiwano, co miało wpływ na żywotność baterii i zarządzanie temperaturą urządzenia.
Według kilku osób, które twierdzą, że posiadają wiedzę z pierwszej ręki na temat incydentu, Apple odkrył wadę GPU iPhone’a 14 Pro pod koniec cyklu rozwoju urządzenia, co oznacza, że musiał na szybko to zmienić, aby w dużej mierze powrócić do GPU z chipa A15 Bionic w zeszłorocznym iPhonie 13.
Incydent jest podobno bezprecedensowy w historii projektowania chipów Apple i jest odpowiedzialny za to, że iPhone 14 Pro wykazuje jedynie niewielką poprawę wydajności graficznej w porównaniu ze skokami dokonanymi przez poprzednie generacje iPhone’a. Błąd spowodował, że Apple zrestrukturyzował zespół procesorów graficznych i odsunął niektórych menedżerów od projektu.
Raport ujawnia, w jaki sposób zespół Apple zajmujący się projektowaniem układów scalonych został zmuszony do zmagania się z utratą talentów w ostatnich latach, kiedy firma straciła dziesiątki kluczowych osób na rzecz różnych firm zajmujących się projektowaniem układów scalonych od 2019 roku, a także międzyludzkie waśnie i procesy sądowe z start-upami chipowymi.