Brytyjski Urząd ds. ochrony Konkurencji (CMA) ogłosił dochodzenie w sprawie „duopolu” Apple i Google w ekosystemach mobilnych, zaledwie dzień po wszczęciu podobnego dochodzenia w Japonii.
CMA przyjrzy się bliżej „efektywnemu duopolowi” Apple i Google w zakresie dostaw systemów operacyjnych, w tym iOS i Android, App Store i Google Play Store oraz przeglądarek internetowych, takich jak Safari i Chrome. CMA definiuje „ekosystemy mobilne” jako „bramy, przez które konsumenci mogą uzyskać dostęp do różnych produktów, treści i usług”, co oznacza, że dochodzenie obejmie szereg usług i produktów, od śledzenia sprawności fizycznej po inteligentne urządzenia domowe.
CMA twierdzi, że w wyniku rzekomego duopolu konsumenci mogą „stracić na wielu obszarach”, co prowadzi do „ograniczenia innowacyjności” i „konsumentów płacących wyższe ceny”. W dochodzeniu zbadany zostanie również wpływ siły rynkowej firm na inne przedsiębiorstwa, takie jak twórcy aplikacji i reklamodawcy.
CMA badało już zasady Apple dotyczące App Store, ale to badanie ekosystemów mobilnych ma być szersze. Mimo to CMA przedstawi wspólne podejście we wszystkich powiązanych z nim spraw. Badania rynku mogą wydawać zalecenia dla rządu lub innych organów w Wielkiej Brytanii, wydawać wytyczne dla firm i konsumentów i nie tylko.
Wielka Brytania jest również w trakcie ustanawiania nowego „prokonkurencyjnego” organu regulacyjnego rynków cyfrowych o nazwie Digital Markets Unit.
Wczoraj Japan Times poinformował, że w tym miesiącu rozpocznie się podobne dochodzenie w sprawie duopolu Apple i Google w Japonii, co może skutkować zaostrzeniem przepisów antymonopolowych.