Apple ogłosił, że od poniedziałku, 16 września umożliwi w Unii Europejskiej sprzedaż i instalowanie aplikacji na iPada za pośrednictwem zewnętrznych sklepów z aplikacjami, co zbiega się z wydaniem iPadOS 18.
Ten ruch jest konsekwencją tej samej możliwości jaką Apple dał wcześniej użytkownikom iPhonów, w ramach zgodności z unijną ustawą o rynkach cyfrowych (DMA). System operacyjny iPada firmy Apple został uznany przez Komisję Europejską za „strażnika dostępu” w kwietniu zgodnie z zasadami DMA, dołączając do iOS, App Store i Safari.
Chociaż liczba użytkowników iPadOS spadła poniżej progu włączenia do DMA, Komisja zachowuje pewną elastyczność w swoich oznaczeniach i odnotowała znaczące efekty blokady, szczególnie w przypadku użytkowników biznesowych. Komisja dała Apple sześć miesięcy na aktualizację iPadOS i dostosowanie go do DMA. Później Apple potwierdził, że jesienią wprowadzi do iPadOS wszystkie zmiany w ekosystemie aplikacji wprowadzone do iOS w Unii Europejskiej.
Po zainstalowaniu iPadOS 18 użytkownicy iPadów w UE będą mogli instalować alternatywne sklepy z aplikacjami, a deweloperzy będą mogli wydawać alternatywne przeglądarki oparte na własnych silnikach przeglądarek, zamiast na WebKit firmy Apple.
Obecnie użytkownicy iPhone’ów w UE mają dostęp do kilku zewnętrznych sklepów z aplikacjami. Jeden z nich, Epic Games, już powiedział, że planuje wprowadzić Fortnite i inne swoje gry na iPada. Inne wymuszone zmiany obejmują umożliwienie użytkownikom usuwania wstępnie zainstalowanych aplikacji Apple i wybieranie alternatywnych domyślnych aplikacji, w tym przeglądarek.